duminică, 13 februarie 2011

Lady Gaga - noul marketing guru



Fie o iubesti, fie nu te poti uita la ea. Sau poti sa o privesti ca pe un fenomen al acestui deceniu, un geniu al marketingului de imagine. Lady Gaga este aceasta tanara de doar 24 de ani care a urcat pe scena muzicala cu aroganta si un stil vestimentar iesit din comun. Declaratia ei de inceput a fost clara “ sunt altfel, nu ati mai vazut asa ceva si fie ca ma iubiti sau ma urati, nu aveti cum sa ma ignorati”.
Asta cam asa e. Oricat de mult am evita posturile comerciale sau muzica pop, nu cred sa existe cineva care sa nu fi auzit de Lady Gaga. Si daca la nivel muzical e o chestiune de gust, nu ai cum sa nu recunosti ca la nivel de imagine si promovare, Gaga e un talent innascut.
The outfits 
Lady Gaga reprezinta o prezenta extravaganta. McQueen si Armani nu au dat inapoi de la o imbraca pe proaspata vedeta. Si daca in urma cu doi ani Aguillera o acuza pe Gaga ca o copiaza, astazi Christina este cea care se inspira din tinutele blondei. Fie ca e pe scena, pe covorul rosu sau pe strada, Lady Gaga este o aparitie. Lenjerie intima la vedere, pietre lipite pe fata, rochii de bal in plina zi, piele si lac, palarii imense, constructii complexe. Fiecare tinuta a ei este gandita pentru a atrage atentia. Este teatrala si dramatica, creandu-si un alter-ego pe care nu il abandoneaza. Este un personaj si nu iese din pielea lui nici macar la supermarket. Asa se explica de ce cantarete din intreaga lume se ingramadesc sa o copieze. Sa nu uitam exemplul de anul acesta de la Eurovision, unde romancutele noastre erau toate Xeroxuri Gaga.
The fans 
Lady Gaga a stiut de la inceput ca fanii sunt motorul. Fara ei ea nu ar exista. Asa ca in loc sa multumeasca fanilor si sa vorbeasca cu ei din cand in cand pe Twitter, ea a creat de fapt o comunitate, un grup pentru care reprezinta Idolul. Isi numeste fanii “My Little Monsters”. S-a instaurat chiar si un semn – “gheara” din Bad romance - pe care fanii il folosesc pentru a se recunoaste. Cand si Oprah recunoaste acest semn, nu mai e loc de contestari. Gaga isi foloseste fanii pentru a se promova, oferindu-le exclusivitate. La concertele ei accesul presei este limitat sau chiar interzis, in schimb fanii nu numai ca au voie, dar sunt incurajati sa filmeze, sa faca poze si sa raspandeasca cat mai repede materialele in retele de socializare. Intelegand perfect fenomenul social media, a ajuns sa aiba 5 milioane de followeri pe Twitter. Interactiunea cu fanii este constanta, tinandu-i la curent cu tot ceea ce face. “ My little monsters sweeties are already camped outside today show! I love u! Will be sending you pizza and water all day! And a surprise 2moro!X” Controversata Gaga nu are nicio problema in a enerva oamenii sau in a fi pe prima pagina a revistelor de scandal. Fie ca a fost banuita de a fi barbat, hermafrodit, dependenta de operatii estetice sau pur si simplu criticata pentru semne obscene si mesaje ofensatoare, Gaga a fost mereu in centrul atentiei.
The music
A reusit sa doboare recorduri, sa obtina premii Grammy si recunoastere. Clipurile ei sunt mereu conceptuale, cu elemente porno si inspiratie din “clasici”. Pasi a la Michael Jackson, outfituri de inspiratie Madonna sau referinte la filme precum “Al 5-lea Element.”. Altfel, complexe si mereu surprinzatoare, clipurile ei sunt vizionate chiar si din pura curiozitate. Clipul “Bad Romance” este cel mai vizionat clip din istoria Youtube. Poker Face este cea mai downloadata melodie din istoria muzicii digitale din UK.
The money and the career
Nu s-a ferit nicio secunda sa admita ca isi doreste sa faca bani si sa fie a “fuc**ng star”. A reusit sa stranga milioane de dolari in doar doi ani. Clipul “Telephone” contine reclame la 10 produse.  Pentru o aparitie de 30 de secunde in Alejandro, un om de afaceri rus a platit 1 milion de euro. E comparata cu Madonna, cu Britney, chiar si cu Michael. Nu pare sa o deranjeze, atata timp cat o lume intreaga recunoaste ca e un fenomen si contul din banca o confirma. Un produs de marketing si PR, cu inspiratie si o echipa pregatita. Un personaj care a inteles ca in era Web 2.0 si social media, clasicele metode nu mai sunt de ajuns. Ca mixul de originalitate, extravaganta si imaginatie extrema, laolalta cu atentia pentru fani compune o reteta a succesului. Si, mai ales, ce a inteles Lady Gaga, este ca trebuie sa fie pregatita mereu pentru reinventare.